Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Prezes Staleksportu: A4 wymaga rozwoju. Jesteśmy gotowi podjąć się rozbudowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ri

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Prezes Staleksportu: A4 wymaga rozwoju. Jesteśmy gotowi podjąć się rozbudowy
fot. Premia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
Koncesjonariusz namawia stronę publiczną do przyspieszenia decyzji o poszerzeniu A4 na odcinku Katowice – Kraków o trzeci pas. Bez tych zmian kierowcy mogą już za chwilę utknąć w korkach – przestrzega Andrzej Kaczmarek, prezes spółki Stalexport Autostrady. Zauważa także: – Mamy relatywnie nową sieć dróg w Polsce i za chwilę ich utrzymanie będzie kosztować nie dziesiątki, lecz setki milionów złotych – mówi podkreślając, że musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy Skarb Państwa stać na rezygnację z poboru opłat i utrzymywanie autostrady z budżetu.

Elżbieta Pałys, RynekInfrastruktury.pl: Za niewiele ponad dwa lata skończy się koncesja na zarządzanie autostradą A4. Co wtedy będzie robił Stalexport?

Andrzej Kaczmarek, prezes Zarządu Stalexport Autostrady S.A.: Stalexport jest polską spółką, notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych, mamy dość duże zasoby kapitałowe i zespoły ludzi. Chcemy być firmą, która buduje i zarządza infrastrukturą. Mamy ponad sześćdziesięcioletnią historię, szkoda by było, aby ta marka zniknęła, szukamy dla niej nowych możliwości.

W takim razie, co dalej?

Oczywiście zadajemy sobie pytanie co dalej i myślimy o tym w dwóch kontekstach. Po pierwsze, wiemy, że autostrada A4 Katowice – Kraków będzie nadal wymagała utrzymania, a tak naprawdę rozwoju i to jest coś, o czym myślimy. Jeśli pojawi się taka możliwość, będziemy się starali, aby móc kontynuować naszą obecność na A4.

Aktualnie namawiamy stronę publiczną do dokonania korekty Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Z dokumentu wynika, że terminy rozpoczęcia prac przygotowawczych do rozbudowy A4, o dodatkowy pas, na odcinku Kraków – Katowice to druga połowa 2028 r. W naszej ocenie mogą one zostać znacznie przyspieszone. Najważniejszym wyzwaniem stojącym przed zarządzanym przez nas odcinkiem A4 jest szybka rozbudowa trasy. Jeżeli nie chcemy stać w korkach to prace związane z poszerzaniem autostrady – do trzech a może nawet czterech pasów – muszą zacząć się natychmiast, bez zbędnej zwłoki. Stalexport jest gotów podjąć się tego wyzwania już w tym roku, wspierając rozbudowę autostrad w Polsce.

A4 jest niezwykle ważną arterią komunikacyjną w skali kraju – łączy Europę zachodnią ze wschodem. Biorąc pod uwagę aktualną sytuację geopolityczną, to ważny korytarz dla transportu militarnego i z całą pewnością z tego tytułu wymaga usprawnień. W momencie podpisywania koncesji nikt nie wyobrażał sobie, że po tej drodze będą jeździły pojazdy typu Abrams czy Leopard o parametrach, których wiele elementów infrastruktury nie przewiduje. Polska w niedawno rozpoczętej prezydencji w Unii Europejskiej ma określone priorytety, które dotyczą sektora transportowego. Ich celem jest wzmacnianie i rozwijanie sieci drogowej w Polsce, w tym dostosowanie jej do potrzeb wojska. Myślę, że przede wszystkim ten ostatni element będzie decydował w jakim tempie i w jakiej formule będzie się rozwijał ten odcinek A4.

Istotne będą też pieniądze.

Gdzieś w tle jest oczywiście kwestia decyzji czy będziemy w Polsce pobierali opłaty za przejazd autostradami. To też pytanie do przedstawicieli strony publicznej, czy Skarb Państwa stać na rezygnację z poboru opłat i utrzymywanie autostrady z budżetu. Przypomnę tylko, że tylko nasza spółka przekazuje do budżetu państwa – w różnych formach – rocznie ponad 200 mln zł. A przecież mamy też inne płatne odcinki w Polsce, więc w sumie rozmawiamy o dość znaczącej kwocie. Mam nadzieję, że presja realizacji priorytetów prezydencji spowoduje, że zostaną określone plany rządu w tym zakresie.

Coraz częściej pojawiają się głosy o konieczności zwiększenia udziału podmiotów prywatnych w projektach infrastrukturalnych. Pan zachęcał do takiego modelu partnerstwa, w którym to podmiot prywatny wychodzi z inicjatywą PPP. Jak taki model mógłby wyglądać?

Taki model działa na przykład w Kanadzie. Wyobraźmy sobie miasto, które leży nad rzeką, ale nie ma mostu. Ktoś więc proponuje, że wypracuje koncepcję oraz wybuduje odpowiedni obiekt i będzie współpracował z samorządem, który przejmie tę infrastrukturę w użytkowanie na określonych warunkach finansowych dających możliwość rozliczenia inwestycji. To formuła stosowana w wielu krajach świata. Polskie prawo zamówień publicznych jej nie dopuszcza, a to mogłaby być metoda na rozwój partnerstwa publiczno-prywatnego.

Dzisiaj firmy, które chcą realizować projekty w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, czekają na projekty, które się pojawią na rynku, a tutaj nastąpiłoby odwrócenie sytuacji – to partner prywatny wychodziłby z propozycją.

Gdyby taka formuła znalazła się w naszym prawie to co mógłby zaproponować Stalexport? Czy to byłaby rozbudowa A4?

Sieć dróg szybkiego ruchu jest uregulowana i zarządzana w szczególny sposób. Tutaj mówimy na przykład o projektach na drogach niższych kategorii. Tego typu projekty mogą być wykreowane w kontaktach z samorządami, które wiedzą czego potrzebują, natomiast nie mają ani potencjału, ani budżetu, żeby te potrzeby realizować.

Na początku naszej rozmowy powiedział Pan, że Stalexport chce być firmą, która buduje i zarządza infrastrukturą. Jaką rolę widzicie tu dla siebie?

Chcę podkreślić, że jesteśmy firmą, która od prawie 30 lat współpracuje ze stroną publiczną na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego. Dysponujemy zespołem ludzi, którzy tego typu projekty umieją uruchamiać, realizować i rozliczać. Mamy też własne zaplecze wykonawcze, czyli bazę sprzętową: prawie dwieście sztuk sprzętu drogowego oraz ponad stu pracowników, którzy na co dzień zajmują się wszelkimi pracami związanymi z utrzymaniem pasa drogowego. Jest oczywiste, że usługi utrzymaniowe na drogach są i będą potrzebne, więc szukamy tu możliwości kontynuacji działalności. Prawdopodobnie w najbliższym czasie zmieni się model i standardy utrzymania sieci drogowej, przyglądamy się temu.

Czy bylibyście zainteresowani wieloletnimi projektami typu „utrzymaj standard”?

To jest dokładnie coś, o czym myślimy. Obecnie standard utrzymywania dróg przez koncesjonariuszy jest inny niż obowiązujący na pozostałych drogach GDDKiA. Nasz jest bardziej proaktywny niż zachowawczy.

Z naszych doświadczeń wynika, że utrzymanie drogi jest w niektórych wymiarach równie kosztowne jak wybudowanie. Na A4 prowadzimy obecnie trzeci proces wymiany nawierzchni jezdni – co 10 lat wymieniamy ją na całym odcinku.

Wartość tych prac oraz innych realizowanych w pasie drogowym autostrady na podstawie kontraktów zawartych w latach 2023 i 2024 wyniesie ok. 540 milionów złotych. W przyszłości tego rodzaju wydatek, zarówno na zarządzanym obecnie przez nas, jak i na każdym innym odcinku autostrady, będzie musiała ponieść Generalna Dyrekcja.

Mamy relatywnie nową sieć dróg w Polsce i za chwilę ich utrzymanie będzie kosztować nie dziesiątki, lecz setki milionów złotych. Potrzeby w tym zakresie są bardzo duże i Stalexport jest gotów takie projekty realizować. Dodam, że w roku 2024 koszty utrzymania 60-kilometrowego odcinka A4 Katowice-Kraków wyniosły ok. 138,8 milionów złotych.

Generalna Dyrekcja oczywiście nie utrzymuje dróg sama, tylko wynajmuje do tego firmy. Zasadniczą kwestią jest czas, na jaki zawierane są umowy. Im dłuższy kontrakt, tym lepiej, bo firma, która go realizuje patrzy wówczas z inną perspektywą: nie tylko, mówiąc kolokwialnie, sprząta i łata dziury, ale zwraca uwagę, żeby droga spełniała standardy w dłuższym okresie. To jest zupełnie inna filozofia.

Czy można mówić o tak kosztownym utrzymaniu dróg bez wprowadzenia opłat za korzystanie z dróg przez samochody osobowe?

Koszty dróg w jakimś zakresie muszą być pokryte z budżetu państwa. Kwestią do rozstrzygnięcia jest czy zapłacimy za to z podatków, czy też ze środków dedykowanych. W Unii Europejskiej obowiązują reguły „użytkownik płaci” oraz „polluter płaci”. To są zasady, które moim zdaniem, powinniśmy stosować. Ten, kto jedzie samochodem, emituje spaliny, negatywnie wpływa na środowisko i korzysta z drogi, powinien za to zapłacić. Innego rozwiązania nie ma.

Zasoby i doświadczenie w zakresie utrzymania drogi, spółka zapewne mogłaby wykorzystać także w innych pracach utrzymaniowych. Jakiego rodzaju infrastruktura mogłaby tu wchodzić w grę?

Generalnie mówimy o infrastrukturze trwałej, czyli miejskiej, lotniskowej, czy też dużych terenach parkingowych. Mamy na myśli taką infrastrukturę, która jest bardzo bliska drogi, ma podobną konstrukcję technologiczną.

Stalexport prowadzi obecnie wspomnianą wcześniej wymianę nawierzchni na A4 i musi ją zrealizować przed końcem koncesji. Remont jest zaplanowany do końca 2026 r., czyli prawie do ostatniej chwili. Nie obawia się Pan, że prace się opóźnią i nie zostaną ukończone na czas?

Jest wręcz przeciwnie. Raczej skrócimy niż wydłużymy prace. Nie widzę żadnego niebezpieczeństwa, żebyśmy tego kontraktu nie zamknęli. W końcu jesteśmy ekspertami od autostrad.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Polaniecki: Bruksela zabija lotnictwo!

Biznes i przemysł

Polaniecki: Bruksela zabija lotnictwo!

Mateusz Kieruzal 28 czerwca 2024

Multiconsult Polska: Inżynier kontraktu powinien mediować

Biznes i przemysł

Warbud: Budowlanka mierzy się z jednym z największych kryzysów

Biznes i przemysł

Budimex: Kolej potrzebuje stabilności finansowania

Intermodal i logistyka

Budimex: Kolej potrzebuje stabilności finansowania

Łukasz Malinowski 14 marca 2023

Zobacz również:

Polaniecki: Bruksela zabija lotnictwo!

Biznes i przemysł

Polaniecki: Bruksela zabija lotnictwo!

Mateusz Kieruzal 28 czerwca 2024

Multiconsult Polska: Inżynier kontraktu powinien mediować

Biznes i przemysł

Warbud: Budowlanka mierzy się z jednym z największych kryzysów

Biznes i przemysł

Budimex: Kolej potrzebuje stabilności finansowania

Intermodal i logistyka

Budimex: Kolej potrzebuje stabilności finansowania

Łukasz Malinowski 14 marca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5